Een goede restaurant recensie schrijven





Maandag 23 april 2018



Op de site van Tafelen in Tenerife staan bewust geen recensies in de vorm van sterren of punten. De reden hiervoor is dat smaken en kleuren nu eenmaal enorm verschillen van persoon tot persoon.


Toch kom je vroeg of laat in confrontatie met een of andere beoordelingssite. Of op de facebookpagina van de zaak staan natuurlijk ook reviews en als je locatie aanligt op je smartphone en je hebt een Google account vraagt deze meteen naar je mening over je bezoek aan restaurant X of Y .





Ik hou eerlijk gezegd zelf weinig rekening met wat er op reviewsites verschijnt. Dat heeft te maken met mijn wantrouwige natuur. Wie geeft die beoordelingen? Wie schrijft die commentaren? Je kan er toch van uitgaan dat daar zo goed als geen controle op is. Het hele systeem is te ondoorzichtig. Daarbij komt nog de subjectiviteit van culinaire beoordelingen. Als iemand schrijft dat hij ergens "heerlijk" heeft gegeten, wat moet ik daaruit opmaken? Is het een kenner? Een ouderwetse veel-eter of een hypster die houdt van een trendy keuken?


Zo werd in 2016 door enkele Engelse studenten bij wijze van proef een ‘niet bestaand’ restaurant gecreëerd en binnen de kortste keren gebombardeerd tot beste restaurant van een middelgrote stad op Trip Advisor dankzij enkele vernuftige trucjes. Zo zie je dus maar….hoe betrouwbaar is sommige informatie? Ook enkele gerenommeerde Londonse restaurants werden er onlangs op betrapt mensen te betalen om ‘lovende recensies’ te schrijven.


In 2012 bezochten we voor de tweede keer het mooie Madeira. De eerste avond gingen we gezellig tafelen in een leuk restaurantje. Ik nam er de ‘kortgebakken tonijn’ met de lokale saus. Het was echt overheerlijk, mijn gerecht was top, de service ging vlot en de bediening hartelijk. De laatste avond besloten nog eens terug te gaan omdat het ons zo goed bevallen had. Ik besloot hetzelfde gerecht te vragen want het had mij echt gesmaakt. Het was een ramp, de tonijn was maar half zo groot als de eerste maal en doorbakken, de saus had een totaal andere smaak, het duurde eeuwig en alles leek er die avond in het honderd te lopen.


Ik bleef echter alles nuchter bekijken en vroeg achteraf aan de eigenaar waarom 10 dagen eerder alles veel beter was? De kok bleek die dag ziek te zijn, dus de hulpkok stond aan het roer, bovendien was er nog een personeelslid niet komen opdagen en daardoor was het die avond dus chaos. Stel dat je dan juist die ene avond daar bent en je breekt die zaak af met een slechte recensie terwijl het eigenlijk niet zo is….? Toch even de moeite om hierover na te denken , niet?






Maar back to the point: Een goede recensie schrijven
Als je het dan toch wil doen, hou dan rekening met een aantal factoren en beoordeel subjectief.

Algemene indruk/locatie/ligging
Sfeer en gezelligheid
Vriendelijkheid van het personeel
Kwaliteit van het eten en versheid van de producten
Prijs/kwaliteit

Als er dus een van die puntjes iets minder is, geef dan 4 sterren en breek de zaak niet meteen af door 1 of 2 sterren te geven. Vergeet niet dat veel uitbaters heel hard moeten werken en heel zwaar hun best doen om u in de watten te leggen. En als er dan eens iets fout loopt, reageer volwassen en probeer de situatie te begrijpen en gedraag u niet als een onbeschofte allesweter. Zo kreeg een goede vriend restaurant-uitbater van mij eens een 1-ster recensie van iemand met als commentaar: “Alles was lekker en verzorgd, het personeel was vriendelijk, maar de porties waren te klein!”

Zoiets wil je als eigenaar echt niet meemaken. De meneer in kwestie was ongetwijfeld ook een “kenner” zeker?

Smakelijk. Marc.